بستن

اطلاعات تماس

  • تهران ، خیابان ولیعصر ۲۰۰متر پایین تر از چهارراه ولیعصر ، ساختمان اداری وفا طبقه ۲ واحد ۲۰۶ و ۲۰۳
  • ۰۲۱-66950436
  • info@sapagroups.ir
  • ۰۲۱-66950436
  • ۹ صبح الی ۱۸
  • از مـشاوره تا اجـرا
  • خـانـه
  • خدمات ما
    • آموزش
      • سخنوری فن بیان
      • اصول و فنون مذاکره
      • فروش
      • فروش تلفنی
    • مشاوره
    • ساختار سازمانی
    • اتوماسیون اداری
    • فروش
    • تامین
    • تولید
  • پروژه ها
    • پروژه های اینستاگرام
    • پروژه های وب سایت
  • اپلیکیشن
  • گالری
  • مقالات
  • اخبار و رویدادها
  • درباره ما
  • تماس با ما

ســاپـــا مدیریت کسب و کار

  • تهران ، خیابان ولیعصر ۲۰۰متر پایین تر از چهارراه ولیعصر ، ساختمان اداری وفا طبقه ۲ واحد ۲۰۶ و ۲۰۳
  • 0۲۱۹۱۰۹۱۵۹۰
  • دسته‌بندی نشده

سخنوری و فن بیان

خانه > دسته‌بندی نشده > سخنوری و فن بیان
  • 30 شهریور 1401
  • 0 نظر

سخنوری و فن بیان

اغلب ما تا سنین جوانی شبیه پدر و مادر و بعدها شبیه دوستان و همکارانمان صحبت میکنیم چون نه تنها در مدرسه به ما حرف زدن یاد نداده اند بلکه بعضا نمیدانیم که حرف زدن می تواند اکتسابی باشد که طی آموزش رشد کرده و به موازاتش مبانی شخصیت و به تبع موفقیت های ما رشد کنند.

در این دوره سرفصل های زیر با تمرین طی جلساتی کارگاهی بررسی و تمرین می شود.

مبانی سخنرانی

انواع صحبت کردن
  •             – با خود
  •             – دو نفره
  •             – غیر حضوری
  •             – چند نفره
  •             – ارائه دهنده اصلی جمع
  •             – سخنرانی رسمی
  •             – تدریس

تائید اولیه

حداکثر 90 ثانیه مهلت دارید برای دریافت تائید اولیه در غیر این صورت شنیده نخواهدید شد:

  •  
  • –          ظاهر
  • –          بیان
  • –          ارتباط عاطفی
  • –          استغنا و پول

تمرین

برای سخنرانی درست لازم است مسیرعصبی آن درست تعبیه شود و با تکرار انواع تمرین ها به شکل عادت تبدیل شود و بتواند جای روشهای قبلی را بگیرد. لذا تمرین زیر هر هقته باید تکرار شود.

  •           – تصویر سازی ذهنی: یعنی در تنهایی همه چیز واقعی فرض شود. حتما ویدئو گرفته شود.
  •           – بررسی مطالب و موارد یادداشت و برطرف کردن اشکال هایی که خودتان می شناسید.
  1.           –  تکرار تمرین بالا هر هفته زیرا طی دوره شناخت شما بیشتر شده و اشکالات خود را بهتر می توانید شناسایی کنید.

اکوسیستم سخنرانی

 کلام تو عصای معجزگر توست … جادوی سخن را جدی بگیرید. دادگاه آخر فیلم Scent of a woman  را ببینید.

  •           – مخاطب:

          – مخاطب اینقدر مهم است که دارای یک بخش کامل می باشد لذا در قسمت بعد به شرح کامل بررسی شده است.

  •           – سخنران:

          – ویژگی های سخنران (مانند بومی سازی)

          – مایحتاج سخنران (مانند لباس، ظاهر، تجهیزات سخنران، مدیریت اتفاقات)

          – زبان بدن

  •         -محتوا:

          – چه چیزی در ذهن مخاطبان باقی خواهد ماند

          – محتوا هماهنگ با مخاطب

          – اندازه درست محتوا (کم باشد بیسواد میشویم – زیاد باشد پرکلام تلقی میشویم)

          – طراحی احساس در سخنرانی

  •           – هدف:

          – شناخت موقعیت هدف

          – گاهی به شفافیت هرچه تمام (مثال ماهی برای شنونده های مختلف)

          – گاهی محرمانه (مانند نصیحت غیر مستقیم والدین به کودک با قصه)

          – گاهی اینقدر واضح که راجع به آن مستقیم حرف زده نشود (مانند انتفاع فروشنده از ارائه کالا در فروشگاه)

  •           –   محیط:

          – هسته سخنرانی.

          – آکندگی محیط از هسته سخنرانی جهت اثر در ذهن مخاطب.

گول نزنید خودتون رو “گوگل بیشتر از شما می داند” لازم است سخنران کار بیشتری انجام بدهد. مثلا با ترکیب بومی سازی، زبان بدن، بالا و پائین کردن موضوع و حتما درگیر کردن مخاطب با موضوع، سخنرانی را پیش ببرد و ذهن مخاطب را در اکوسیستم سخنرانی روشن نگهدارد.-

مخاطب

جهت جلب توجه مخاطب و روشن نگهداشتن ذهن مخاطب لازم است که راجع به مخاطب شناخت داشته باشیم و بدانیم که محدودیتهای مخاطبان (نشستن و ثابت ماندن، تجدید قند خون، حساسیت به دما و نور، عدم توجه) چه چیزهایی است و چه چیزهایی برایشان مهم است و برای چه اینجا هستند و چه چیزی در ذهن مخاطبان می ماند.

  •           – محدودیت های فیزیکی:

          – انسان برای نشستن طراحی نشده. (بخوابد، بایستد یا حرکت کند) لذا باید مخاطب را پس از مدتی ایستاده کنیم. انسان انسان نمی تواند ساکن بماند و باید حرکت کند. لذا محل نشستن باید امکان تکبه دادن به طرفین داشته باشد.

          – انسان به تجدید قند خون نیازمند است بخصوص هنگام فعالیت فکری. (حداکثر ۹۰ دقیقه پذیرایی شود)

          – انسان به دما و نور حساس است و لازم است محیط را برای سخنرانی طراحی کنیم.

          – انسان نمیتواند خیره بشود. (خستگی، سوزش چشم، تحریک به حواس پرتی و … خواهد بود) گوینده باید متحرک باشد.

 

  •           – ویژگی های عمومی:

          – سن مخاطب ( با میانگین سن مخاطبین)

          – جنسیت مخاطبین

          – جایگاه اجتماعی مخاطب (زدن مثال های گل درشت یا بدون گل)

          – جایگاه فرهنگی و تعصبات و نگرش مخاطب (موارد دینی و قومیتی)

          – جایگاه علمی مخاطب (اصطلاحات تخصصی و لغات انگلیسی)

 

  •              – ویژگی های ذهنی:

          – تمرکز و بازگشت بر روی مطلب

          – حجم اطلاعات بین ۲ تا ۴ نکته به یاد می ماند (سال ۱۹۷۰ میلادی به علت بکارگیری بیشتر از             حافظه میزان یادگیری بین ۵ تا ۹ نکته بود) البته این تعداد برای جلساتی مانند جلسات                    آموزشی بیشتر است و باید مدیریت شود.

            اطلاعات تصویری بهتر در ذهن می ماند. مثال و خاطره موجب تصویر ذهنی می شود.

 

  •              – ویژگی های محیطی:

              موقعیت جاری مخاطب (مانند پیشنهاد استخر رفتن به داماد)

              انسان ابتدا به جز خودش اهمیت می دهد. (نفع واضح صحبت شما برای آنها چیست؟)

 

  •              – چطور مخاطب خود را بشناسیم؟

             تحقیق

             پرسیدن یا مصاحبه

             پرسشنامه قبلی یا حین برنامه

             سخنرانی برگذار کنندگان و سخنگویان قبلی

فن بیان و صداسازی

نحوه ارائه هرچیز اهمیت آن چیز را نشان می دهد (استیو جابز)

سخت ترین قسمت هر کاری …. آغاز است

 

 

  •           – چرا ما ایرانی ها اینگونه حرف میزنیم؟ ایرانی متین، استوار و شمرده سخن میگفت (ملک الشعرا بهار)

          -ناله

          -حذف مخارج

          – سوتفاهم

 

تمرین

  •           -گوش دادن و تکرار جملات گویندگان (تئاتر، رادیو، سخنوران حرفه ای)
  •           -گوش کردن به موسیقی تصویری و شناسایی صداها و تعداد سازها
  •           -شنیدن سکوت محض و صدای صوت گوش

 

آسیب شناسی

  •           -نوع صدا
  •           -تفکیک
  •           -تکه کلام
  •           -صاف کردن صدا
  •           -سرعت کلام
  •           -شناسایی کلمات سخت در گویش

تمرین

  •           -ضبط کردن و شنیدن (حداکثر ۲ دقیقه)
  •           -تکرار جملات سخت:

                   –  شش سیخ جگر سیخی شش هزار

                   –  یه یویوی یه یورویی

                   –  کانال کولر تالار تونل

                   –  چه ژست زشتی

                   –  انگور انبه ازگیل اورانگوتان

                   –  غولارو با قند گول میزنیم

                   –  چایی داغ دایی چاق

                   –  چیپس چسب سوسک

                   –  دوست من دوست داره با دوست تو دوست بشه!

                   –  دوست داری با دوست من که دوست داره با دوست تو دوست بشه دوست بشی؟

جای صدا

  •         – دیافراگم
  •         – سینه
  •         – سر
  •         – گویش با صدای ترکیبی اشکالات محل صدا (تو دماغی، نوک زبانی، صدای زنگی و ….)

تمرین

  •         – جلوی آینه صحبت کنید.
  •         – جلوی آینه میمیک های مختلف صورت را تمرین کنید.
  •         – جلوی آینه خودتان را بازشناسی کنید

تنفس صحیح

تنفس شکمی و صحیح موجب دریافت بیشتر اکسیژن می شود لذا باعث سلامتی، اعتماد به نفس، آرامش و عدم احساس خستگی و کلافگی است.

تمرین

  •         – تنفس شکمی (لمس شکم،کتاب، کاغذ، تکیه به دیوار، بادکنک)

        – در صورت تمرین تنفس نگران سر درد نباشید زیرا علت رسیدن اکسیژن زیاد                 به مغز است.

  •         – تقویت عضلات شکم که خواص زیادی دارد.

آهنگ صدا 

  •       – آهنگین و طنین انداز صحبت کردن
  •       – تنوع و تنظیم قدرت صدا
  •       – حرکت لب و دهان موقعیت زبان

تمرین

  •       – خواندن آواز بدون موزیک بعلاوه ضیط کردن و گوش دادن و همخوانی کردن و شناسایی اشکالات
  •       – قراردادن جمله در ملودی آشنا
  •       – خواندن شعر و دریافت تائید یا نقد دیگران
  •       – قرار دادن خودکار لای دندان و حرف زدن
  •       – رعایت ممنوعات:

                   نوشیدن آب سرد

                   استحمام و دوش با آب گرم

                   خوردن ادویه های شدید و تند

                   خوردن شیر و لبنیات قبل از خواب

                   داد زدن

                   گوش دادن با هدفن

  •       – خوردن به دانه ، نشاسته و شیر 
  •       – نوشیدن مکرر آب و دقت به رطوبت بدن

 

طراحی سخنرانی و نقشه ذهنی

سخن بارزترین ویژگی بیرونی بشر از بقیه موجودات است که هم می تواند موجب صلح شود هم متاسفانه بلعکس عمل کند.

حتی سخنرانان حرفه ای لازم است بدوا بدانند که چه چیزی رو به چه مدت و به چه علت و به چه کسی باید بگویند.

  •       – گام های سخنرانی
  •       – شفاف سازی ایده
  •       – شناخت مخاطب
  •       – طراحی و هدف
  •       – مطالعه و یادگیری
  •       – بارش یا طوفان فکری
  •       – فیلتر کردن ایده های مختلف
  •       – نقشه ذهنی
  •       – تمرین مکرر هر مورد سخنرانی
  •       – ویرایش موارد و بازگشت به ابتدای این موارد
  •       – مرور و دقت در برنامه ابتدا و انتها

 

آداب معاشرت تجاری

سیستم لیمبیک هر شخصی قبل از تمام بررسی ها نتیجه می سازد. فقط یک لبخند تاثیر بر شنونده را میتواند تا ۷ برابر افزایش دهد. برای اغوا کردن شنونده و مخاطب حتما مبادی آداب باشید و فعال باشید و با زبان بدن صحبت کنید. مرگ مذاکره به سادگی در لحظه صورت میگیرد با بوی بد، لباس نامناسب، دندان نامناسب، همراه داشتن وسیله نامناسب و …

 

زبان بدن

برای یادگیری زبان بدن و آداب معاشرت بخصوص آداب معاشرت تجاری مربوط به شغلتان زمان بگذارید ولی دقت کنید که موارد این آموزش ها استثناپذیر است و همیشه مصداق ندارد لذا تک بعدی بررسی نکنید. صرفا چند مورد در زیر مرور می شود:

 

  •      – دزدیدن چشم یا خاراندن اجزا صورت = دزدیدن واقعیت و دروغ
  •      – زل زدن چشم = جستجو کردن
  •      – گردن مورب یا دست زیر چانه = ارزیابی
  •      – حرکت سر از بالا به پائین = تائید
  •      – بستن دست و پا = مقاوت و عدم تائید
  •      – خم شدن به جلو = تمایل به مخاطب
  •      – دور شدن یا برداشتن دست از روی میز = مخالفت با گوینده
  •      – بازی با صورت یا لباس = استرس و ناامنی
  •      – دست های باز و بخصوص کف دست به بالا = علاقمندی و انتقال انرژی مثبت
  •      – بلندی صدا = تاکید بر ریاست توسط گوینده
  •      – نحوه ایستادن : تا حد ممکن صاف (هر زاویه ایستادن معنی خاص خود و عوارض خسته کننده دارد)
  •      – درست کردن خیمه با دست = تسلط گوینده بر مطلب و احساس امنیت به شنونده
  •      – چشم های مواج = مخاطب قراردادن همه شنوندگان
  •      – زاویه و موقعیت دست ها هنگام دست دادن
  •      – شل یا صفت دست دادن
  •      – پیشی گرفتن در دست دادن (سلام کردن بلعکس دست دادن است)
  •      – آداب رفتار بدن در گفتگوهای دوطرفه:

               فاصله

              گرداندن صورت یا بدنا    

               محل نگاه

  •      – برای خود تاثیر پایدار انتخاب کنید و مراقب تاثیرات پایدار منفی باشید مانند بدقول یا بدبو
  •      – انتخاب لباس کار مناسب (نوع، سایز، راحتی، مدل و رنگ)
  •      – برای خیلی ها بهتر است بگوئیم “آقایان لطفا خانمی باوقار باشید” و یا “خانم ها لطفا آقایی            باوقار باشید”

 

تمرین

  •      – تکرار فنون مختلف و بررسی زوایای ایستادن در مقابل آئینه تمرین
  •      – بستن چشم ها و تجسم خود در صحنه سخنرانی (پیشنهاد میشود شب قبل از خواب باشد)
  •      – نصب اپلیکیشن های زبان بدن و بررسی روزانه حداقل یک مورد از نشانه های حرکات بدن
  •      – دیدن سخنرانی از سخنرانان معروف مثل سخنرانی های TED و دیدن بازیگران بخصوص تئاتر
  •      – گاز زدن به نوک دماغ خودتان هنگام عبور از هر چهارچوب در

 

پیکربندی و زمانبندی سخنرانی

قوانین

  •      – حفظ کردن ممنوع است و حتی بداهه پردازی را نیز طراحی کنید و یاد بگیرید.
  •      – آماده بیرون رفتن از پیکربندی پیش فرض سخنرانی باشید (اختلاط موضوع یا خستگی شنونده) لیکن باید بازگردید به پیکر اصلی.
  •      – داشتن چک لیست شامل: ملزومات همراه، سرفصلها بر اساس ABCC، خورد و خوراک سخنران و مخاطب و …
  •      – فرمول پیکربندی سخنرانی را با ترکیب به یادماندنی ABCC حفظ میکنیم که در ادامه تفسیرش آمده است.

 

ABCC

 

A :  مخفف Attention به معنی “جلب توجه” برای آغاز سخنرانی

مراقب بخش غیر کلامی باشید و خلاقانه مدیریت کنید. ثانیه های اول را متفاوت از بقیه باشید (در ثانیه های اول گل بزنید). مثلا داستان ناب شخصی بگوئید ولی تکراری نباشد. بیان یک شکاف بزرگ مربوط به موضوع سخنرانی نقل قول مرتبط و اثرگذار مثلا حدیث یا آیه قرآن یا جمله ای از بزرگان لذا نقل قول های مرتبط با موضوع را جمع آوری کنید. قول یا تضمین مرتبط با موضوع و جذاب برای شنونده شروع با پرسیدن سوال شروع با نکته یا آمار عجیب

 

B :  مخفف Body به معنی “بدنه”

در بدنه و محتوای سخنرانی از چاشنی های مختلف استفاده کنید. مبادا غذای بیمارستانی ارائه کنید. اصلاحا به حرفهای خود

ســـــس بزنید … سس

 

  •      – داستان و مثل
  •      – لغات و الفاظ خاص
  •      – طنز خیلی سخت است و می بایست با تسلط صورت گیرد
  •      – مشارکت با مخاطبان (مثلا سوال جمعی و بالابردن دست)
  •      – ایجاد تحرک در مخاطبا
  •      – اسلاید و پاورپوینت و فیلم برای متقاعد کردن
  •      – کافی است که یک نیمکره را متقاعد کنیم لذا یا منطق برای نیمکره چپ یا احساس برای نیمکره راست بین نیمکره های مغز نوسان رفت و برگشت داشته باشیم و برای هر دو خوراک مربوط آماده کنیم. نیمکره چپ : حقایق، واقعیات، اعداد، آمارها نیمکره راست : تصویر، فیلم، داستان، نمونه، فعالیت … تولیدکننده انرژی است و قدرتمندتر لذا خوراک بیشتری میدهیم.

 

تمرین

برگه کاغذ را با خط کشی به دونیم چپ و و راست تقسیم کنید. سمت چپ محتوی سخنرانی را بنویسید (خوراک نیمکره سمت چپ) در مقابل هر یک مورد تمام چاشنی های مربوطه را بنویسید (خوراک نیمکره سمت راست) مانند “برف پاک کن” هنگام گفت و گو با رفت و برگشت بین این دو نیمه موارد محتوی و موارد چاشنی را بیان میکنیم.

 

C : مخفف Conclusion به معنی “جمع بندی”

تقریبا حداکثر ۳ دقیقه آخر سخنرانی است که می بایست شامل موارد زیر باشد: اشاره به اینکه آخر سخنرانی است و جمع بندی (انرژی مضاعف جمع مخاطبین با این جمله آزاد میشود) شمارش عناوین تکرار هسته سخنرانی اشاره به داستان ها تکرار نقل قول ها حتی میتواند یک جمله باشد و اما نبایدها : پرگویی نکنید حتی اگر فراموش کرده اید، تکرار توضیح محتوی نکنید حتی اگر سوال کردند.

 

C : مخفف Call to Clear Action به معنی “دعوت به عمل واضح”

ثانیه های آخر را متفاوت از خودتان باشید (در ثانیه های آخر گل بزنید). دعوت به یک فعالیت اجرایی کنید. ترجیحا همان لحظه نظرخواهی کنید و بخواهید همین الآن طی یک جمله بنویسید. یک فعالیت اجرایی برای بعد از جلسه طراحی و اعلام کنید.

 

 

حرف آخر

با آموزش های طی شده و انجام تمرینات قید شده تسلط خود را بر سخنرانی افزایش دهید. اگر هنوز هنگام سخنرانی احساس یا حالت عجیبی مزاحمتان است می بایست ابتدا آنرا بررسی، لمس و شناسایی کنید. سپس تمام ابعاد و حالات آنرا را تا حد ممکن واضح و شفاف بنویسید. مطمئن باشید تمریناتی برای رفع و اصلاح این حالات را یا قبلا در همین جزو داشتیم و یا خودتان با خلاقیت و ابتکارتان روشی برایش پیدا میکنید، در غیر اینصورت از مربی کمک بگیرید.

 

” آفتاب به درختی می تابد که سر از خاک بیرون بیاورد “

 

  • برچسب ها:
مهندس وحید ملاحسینی

مشاهده پست بعدی    
   مشاهده پست قبلی
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مشاوران ســاپـــا | با هدف توسعه کسب و کارها در تلاش هستند با تقویت زیرساخت های مختلف بستری برای توسعه و پیشرفت پایدار ایجاد میکنند به همین منظور نه تنها مشاوره بلکه پا به پای مدیران کسب و کارها آماده اجرای پیشنهادات علمی و به روز هستند.

نوشته های تازه

  • فیلترینگ یک گام به شکست نزدیک‌تر
  • این شبکه اجتماعی روح خود را از دست داده است
  • استقبالی از پوشاک شب عید وجود ندارد
  • تحقیقات بازار: (Market Research) 

آدرس

تهران ، خیابان ولیعصر ۲۰۰متر پایین تر از چهارراه ولیعصر ، ساختمان اداری وفا طبقه ۲  واحد ۲۰۶ و ۲۰۳

۰۲۱-۹۱۰۹۱۵۹۰

مشاوران ســاپـــا

مشاوران ســاپـــا | با هدف توسعه کسب و کارها در تلاش هستند با تقویت زیرساخت های مختلف بستری برای توسعه و پیشرفت پایدار ایجاد میکنند به همین منظور نه تنها مشاوره بلکه پا به پای مدیران کسب و کارها آماده اجرای پیشنهادات علمی و به روز هستند.

کلیه حقوق متعلق به تیم ســاپـــا میباشد