بستن

اطلاعات تماس

  • تهران ، خیابان ولیعصر ۲۰۰متر پایین تر از چهارراه ولیعصر ، ساختمان اداری وفا طبقه ۲ واحد ۲۰۶ و ۲۰۳
  • ۰۲۱-66950436
  • info@sapagroups.ir
  • ۰۲۱-66950436
  • ۹ صبح الی ۱۸
  • از مـشاوره تا اجـرا
  • خـانـه
  • خدمات ما
    • آموزش
      • سخنوری فن بیان
      • اصول و فنون مذاکره
      • فروش
      • فروش تلفنی
    • مشاوره
    • ساختار سازمانی
    • اتوماسیون اداری
    • فروش
    • تامین
    • تولید
  • پروژه ها
    • پروژه های اینستاگرام
    • پروژه های وب سایت
  • اپلیکیشن
  • گالری
  • مقالات
  • اخبار و رویدادها
  • درباره ما
  • تماس با ما

ســاپـــا مدیریت کسب و کار

  • تهران ، خیابان ولیعصر ۲۰۰متر پایین تر از چهارراه ولیعصر ، ساختمان اداری وفا طبقه ۲ واحد ۲۰۶ و ۲۰۳
  • 0۲۱۹۱۰۹۱۵۹۰
  • اجرا

تحقیقات بازار: (Market Research) 

خانه > اجرا > تحقیقات بازار: (Market Research) 
  • 22 اسفند 1401
  • 0 نظر

 

برای موفقیت در کسب و کار بایستی اطلاعات دقیق و جامع و شناخت کاملی از بازار بدست آوریم اما قبل از هر کاری باید بدانیم تحقیق بازار چیست.

تحقیقات بازار (market research) چیست؟

تحقیقات بازار یا Market Research به فرایند جمع‌آوری، تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها و اطلاعات در خصوص بازار، مشتریان بالقوه، محصولات و خدمات و تاثیر آنها در بازار گفته می‌شود. در واقع تحقیقات بازار با بررسی رفتار بازار و مشتریان تلاش می‌کند تا درک درست و عمیقی از نیازها، اندازه و سهم بازار را در اختیار کسب‌وکارها قرار دهد. هدف اصلی مارکت ریسرچ ارزیابی قابلیت‌ها و پتانسیل خدمات و محصولات در بازار هدف است. این امر به شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کند تا تارگت مارکت امیدوارکننده‌ای را کشف کرده و نیازهای پیدا و پنهان مشتریان را درک کنند.

تحقیقات بازاریابی (marketing research) چیست؟

در کنار تعریف تحقیقات بازار، یک مفهوم دیگر با عنوان تحقیقات بازاریابی (Marketing Research) نیز وجود دارد. همان گونه که از نام این فرایند مشخص است، این مفهوم علاوه بر شناخت بازار ارتباط تنگاتنگی با سیستم بازاریابی و مارکتینگ کسب‌وکارها دارد.

تحقیقات بازاریابی درگذشته عبارت بود از روش جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات برای کمک به مدیران در اخذ تصمیمات در حوزه بازاریابی. بر اساس تعریف انجمن بازاریابی آمریکا تحقیقات بازار از مهمترین مراحل تصمیم‌گیری شناخته شد و آن را فعالیت هایی نامید که ارتباط میان مصرف کنندگان و مدیران بازاریابی از طریق تبادل اطلاعات برقرار می‌کند.

انواع روش‌های تحقیقات بازار

در کنار روش های مختلفی که برای تحقیق بازار وجود دارد، 4 روش زیر به عنوان روش های کلی برای تحقیق بازار عنوان می‌شود.

تحقیق اولیه:

در این مرحله به سراغ اطلاعاتی که خودتان در سازمان آنها را جمع‌آوری کرده‌اید بروید. با این کار اطلاعاتی دست‌اول در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توان از آنها برای پیشبرد اهداف تحقیقات بازار استفاده کرد.

تحقیق ثانویه:

در روش تحقیق ثانویه اطلاعاتی که توسط سازمان‌های دیگر جمع‌آوری شده است را گردآوری کرده و از آنها استفاده می‌کنید. در واقع این اطلاعات از قبل در مقالات، مجلات، ویدئوها و … وجود داشته‌اند و شما صرفا آنها را پیدا کرده و در راستای اهداف خود به کار می‌گیرید.

 

تحقیقات کمی:

در روش تحقیقات کمی با استفاده از ابزارهای آماری تلاش می‌شود تا شناخت مناسبی از مشتریان و بازار صورت پذیرد. اطلاعات به‌دست‌آمده از این روش تفسیری نبوده و صرفا بر اساس شواهد تجربی جمع‌آوری می‌شوند.

تحقیقات کیفی:

استفاده از روش تحقیقات کیفی در تحقیقات بازار یکی دیگر از روش‌های موجود است. همان‌طور که از نام این روش پیداست امکان اندازه‌گیری داده‌ها در این روش وجود نداشته و صرفا در این روش تلاش می‌شود تا رفتار و احساسات مشتریان مورد بررسی قرار گیرد.

ضرورت انجام تحقیقات بازار

برای داشتن یک کسب‌وکار موفق باید اطلاعات دقیقی از بازار هدف داشته باشید. جمع‌آوری اطلاعات و تجزیه‌وتحلیل آن بخشی از فرایند مارکت ریسرچ بوده و بخش مهم و اصلی آن بکار بردن این اطلاعات در کسب‌وکار است. تحقیقات بازار باعث شناخت مشتری و در نتیجه نزدیک شدن کسب‌وکار به او می‌شود. واقعیت این است که هرچه شناخت و نزدیکی به مشتریان بیشتر باشد احتمال موفقیت کسب‌وکار نیز بیشتر می‌شود.

اطلاعات و تجزیه‌وتحلیل رفتار و نیازهای مشتریان باعث می‌شود که شما دقیقا بدانید که آنها به چه فکر می‌کنند و چه نیازهای واقعی‌ای دارند. تحقیقات بازار به‌جای اینکه دنبال اتفاق‌ها باشد به دنبال علل وقوع اتفاقات است.

مزایای انجام تحقیقات بازار

انجام تحقیقات بازار مزایای بسیار مهمی برای کسب‌وکار‌ها دارد. فراموش نکنید که این فرایند نه‌تنها در شروع کسب‌وکار، بلکه برای کسب‌وکارهای قدیمی نیز می‌تواند راه‌گشا و مفید باشد. در ادامه با مهم‌ترین مزایای انجام تحقیقات بازار آشنا خواهیم شد.

·                   تحقیقات بازار باعث سرمایه‌گذاری مطمئن می‌شود:

انجام درست و اصولی تحقیقات بازار باعث شناخت صحیح بازار شده و ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهای ناشناس را به حداقل می‌رساند. با بهره‌گیری از اطلاعات جمع‌آوری شده از این فرایند می‌توان گام‌های مالی مطمئن‌تری برداشت.

·                   تحقیقات بازار باعث شناسایی تهدید‌ها و فرصت‌های بالقوه می‌شود:

عموما تحقیقات بازار در محیط بیرونی سازمان انجام شده و از همین رو باعث شناخت و آگاهی از تهدیدها و فرصت‌های بالقوه سازمان می‌شود.

·                   باعث تقویت موقعیت کسب‌وکار بین مشتریان می‌شود:

شناخت درست و اصولی مشتری و ارائه خدمات در راستای این نیازها باعث ایجاد اعتماد و محکم کردن جای پای کسب‌وکار بین مشتریان می‌شود.

·                   تحقیقات بازار باعث تسهیل تدوین استراتژی می‌شود:

داده‌ها و اطلاعات جمع‌آوری شده در فرایند Market Research باعث آسان شدن تدوین استراتژی‌های سازمان می‌شود.

·                   استفاده از تحقیقات بازار سبب ایجاد خلاقیت می‌شود:

استفاده از داده‌ها و اطلاعات مورد اعتماد به سازمان خط فکری مشخصی داده و باعث می‌شود سازمان‌ها با تفکر در مورد روش‌ها، ایده‌ها و ابزارهای جدید برای بهبود اثربخشی کسب‌وکار قدم بردارند.

·                   تحقیقات بازار به کسب‌وکار کمک می‌کند تا جلوتر از رقبا حرکت کنند:

استفاده بهینه از یافته‌ها و اطلاعات جمع‌آوری شده باعث می‌شود تا سازمان‌ها گام‌هایی فراتر از رقبا برداشته و پیشرفت بهتری نسبت به آنان داشته باشند.

·                   مقرون‌به‌صرفه است:

انجام تحقیقات بازار نسبت به ارزشی که برای سازمان می‌آفریند بسیار مقرون‌به‌صرفه و منطقی است.

مجموعه ی ساپا با داشتن افراد ماهر و با تجربه در این حوزه میتواند به پیشبرد اهداف شما کمک کند.

 

  • برچسب ها:
گروه ســاپـــا

مشاهده پست بعدی    
   مشاهده پست قبلی
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مشاوران ســاپـــا | با هدف توسعه کسب و کارها در تلاش هستند با تقویت زیرساخت های مختلف بستری برای توسعه و پیشرفت پایدار ایجاد میکنند به همین منظور نه تنها مشاوره بلکه پا به پای مدیران کسب و کارها آماده اجرای پیشنهادات علمی و به روز هستند.

نوشته های تازه

  • فیلترینگ یک گام به شکست نزدیک‌تر
  • این شبکه اجتماعی روح خود را از دست داده است
  • استقبالی از پوشاک شب عید وجود ندارد
  • تحقیقات بازار: (Market Research) 

آدرس

تهران ، خیابان ولیعصر ۲۰۰متر پایین تر از چهارراه ولیعصر ، ساختمان اداری وفا طبقه ۲  واحد ۲۰۶ و ۲۰۳

۰۲۱-۹۱۰۹۱۵۹۰

مشاوران ســاپـــا

مشاوران ســاپـــا | با هدف توسعه کسب و کارها در تلاش هستند با تقویت زیرساخت های مختلف بستری برای توسعه و پیشرفت پایدار ایجاد میکنند به همین منظور نه تنها مشاوره بلکه پا به پای مدیران کسب و کارها آماده اجرای پیشنهادات علمی و به روز هستند.

کلیه حقوق متعلق به تیم ســاپـــا میباشد