ما بر این باوریم که نوآوری فرآیندی است که به وسیله آن یک جامعه توسعه می‌یابد و قطعا به توسعه کسب و کار نمی ­تواند منتهی بشود. تنها نوآوری است که زیرساخت‌های کسب و کار و جامعه ما را تامین می‌کند، نهادهای ما را پرورش می‌دهد و بعضا فساد را کم می‌کند. این نوآوری بعضا خلقت محض نیست و درکنار الگوبرداری از جوامع و گروه­های موفق می­تواند نتیجه­ای پربارتر و حتما بهتر داشته باشد. الگوبرداری­ها می بایست با دقت زیاد و با نوآوری محلی سازی شوند و با توجه به فرهنگ و امکانات و انتخابات مردم هر جغرافیا ویرایش شوند و حتما بصورت الگوی برداری یک به یک کارآمد نخواهند بود. زمانی که شکوفایی یک کشور به‌‌رغم فعالیت بسیار زیاد در مرزها دچار افت می‌شود، ممکن است آن کشور مشکل «توسعه» نداشته باشد بلکه باید مشکل را در نبود «نوآوری» جستجو کرد. نوآوری‌های خلق بازار به‌طور خاص، یک بنیاد اقتصادی قدرتمند ایجاد می‌کند. آنها چندین ویژگی را به اشتراک می‌گذارند.

ابتدا، آنها به بسیاری از افراد «دسترسی» به محصول یا خدماتی را پیشنهاد می‌دهند که اگر اصلا وجود داشتند، گران‌قیمت یا غیر قابل‌دستیابی بودند. این امر می‌تواند اثر عمیقی بر توسعه اقتصادی برای منطقه مورد بحث به علاوه ایجاد ثروت برای افراد نوآور و کارآفرین داشته باشد. دوما نوآوری‌های خلق بازار مدل‌های کسب‌و‌کار و زنجیره‌های ارزشی ایجاد می‌کنند که بر «سودآوری پیش از رشد» تمرکز دارند. اغلب آنها با وام گرفتن تکنولوژی موجود در بازاری دیگر و جا دادن آن در یک مدل کسب‌و‌کار متفاوت این کار را انجام می‌دهند.

سوما، نوآوری‌های خلق بازار «توسط یک بازار محلی و برای آن» ایجاد شده‌اند یا حداقل با یک بازار محلی در ذهن طراحی شده‌اند. این به آن معناست که نوآوران باید همه جزئیات آن بازار را درک کنند و محصولی به اندازه کافی ساده و ارزان برای این بازار محلی جدید تولید کنند. ممکن است آنها از دستمزدهای پایین در آن منطقه استفاده کنند اما نوآوری‌های خلق بازار اساسا در مورد استفاده از دستمزدهای پایین برای ایجاد سود نیست. در حقیقت هنگامی که یک نوآوری در سراسر بازار گسترش می‌یابد دستمزدها بالا می‌رود. افزایش دستمزدها ما را به ویژگی چهارم می‌رساند: نوآوری‌های خلق بازار «مشاغل محلی» ایجاد می‌کنند که سبب تقویت اقتصاد محلی می‌شود. این مشاغل به‌طور خاص برای خدمت به بازار محلی به‌وجود می‌آیند و آنها نمی‌توانند به آسانی به کشورهای دیگر برون‌سپاری شوند. آنها ممکن است به‌عنوان مثال شامل مشاغلی در طراحی، تبلیغات، بازاریابی، فروش و توزیع شوند.نوآوری­ها الزاما دور از روش های قبلی موجود در بازار نیستند بلکه گاهی به سادگی یک تغییر کوچک می­باشد. برای مثال تابلوی تبلیغاتی (بیلبورد) کنار اتوبان هنگامی که گردان شد توجه بیشتری جلب کرد. یا هنگامی که مجهز به شماره­های دیجیتال و شمارنده شدند دقت بیشتری طلبید. همین تابلوها وقتی بجای یکجا بالا رفتن تمام و کمال به شکل ناقص و با حروف الفبای کم و بعضا بی­معنی بالا رفتند سوال برانگیز شدند و توجه و پیگیری بیشتری از مردم طلب کردند. اینها نمونه­هایی از نوآوری در تبلیغات است. نمونه این نوآوری­ها هر روزه در تولیدات و روش­های توزیع و همه جوانب بازار دیده می­شوند. فراموش نکنیم افراد تازه کار ایده های خوبی برای نوآوری دارند.

آموزش ها

بازاربنگاه اقتصادیدسترسی به محصولاتنوآوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *