- اجزا فروش
برای بررسی درست و کامل واحد فروش لازم است تا ابتدا اجزا آن را شناسایی و یک به یک بررسی کنیم. اینجا ما اجزا فروش را به 4 دسته (فروشنده، فروشگاه، محصول و ارزش) تقسیم کردیم و زیرمجموعه اجزا را با هم بررسی میکنیم.
- فروشنده
فروشنده مهمترین جز فروش است. کلیه عوامل و موارد و قوانین و هرآنچه در سازمان فروش موجود است طی فعالیتهای فروشنده اجرا و برقرار میشود. لذا با تمام قدرت برای فروشندگان خود حمایت و هدایت قایل شوید. آموزشهای مستمر و مشورت و کنترل و حمایت برنامهریزی شده داشته باشید تا این مهمترین واحد صنف خود را رشد روزافزون بدهید.
بدوا اینجا طی چهار سر فصل فروشنده را به عنوان عضوی از واحد فروش بررسی میکنیم لیکن در انتهای همین فصل برای فروشنده مباحث مفصلی داریم که دعوت میکنم به مطالعه.
موقعیت اجتماعی فروشندگان در بازار
شوربختانه در جامعه امروز ما فروشندگان جایگاهی مناسب ندارند و بعضا به انتخاب خود فروشنده نشدهاند لذا حرفه خود را دوست ندارند. فروشندهای که مهمترین نقطه سازمان است نه تنها کار خود را دوست ندارد بلکه به علت دیدگاه غلط صاحبان کسب و کار مسیر رشد و آموزش و حمایت برایش در نظر گرفته نمیشود و بعضا همه چیز به توانایی شخصی فروشنده سپارده میشود. همه کارفرمایان در جستجوی فروشنده خوب و قابل هستند حال آنکه بهترین فروشنده را باید تربیت کرد نه اینکه در بازار جویندگان کار درخواست کرد. اغلب صاحبان کار بر این باورند که تغییر و جایگزین کردن پرسنل فروش سادهترین کار است ولی بنده با این مطلب از اساس مخالف هستم و مکرر بر ارزشهای فروشندگان و جایگاه پرارزش و حساس آنها صحبت خواهم کرد.
طی سطور قبل سعی بر شماردن ارزشهای فروشنده و جایگاه او در صنعت شد و در ادامه با دقت بیشتر ریز نکات جاری و ملزم برای فروشندگان را بررسی خواهیم کرد. دیدگاه اجتماعی بازار جاری امروز ما به فروشنده بسیار سنتی بوده و نیازمند اصلاح است، رسالت این کتاب اساسا همین تغییر دیدگاه است.