فرایند خرید(بخش دوم)


  • اجزا فروش

برای بررسی درست و کامل واحد فروش لازم است تا ابتدا اجزا آن را شناسایی و یک به یک بررسی کنیم. اینجا ما اجزا فروش را به 4 دسته (فروشنده، فروشگاه، محصول و ارزش) تقسیم کردیم و زیرمجموعه اجزا را با هم بررسی می­کنیم.

  1. فروشنده

فروشنده مهمترین جز فروش است. کلیه عوامل و موارد و قوانین و هرآنچه در سازمان فروش موجود است طی فعالیت­های فروشنده اجرا و برقرار می­شود. لذا با تمام قدرت برای فروشندگان خود حمایت و هدایت قایل شوید. آموزش­های مستمر و مشورت و کنترل و حمایت برنامه­ریزی شده داشته باشید تا این مهمترین واحد صنف خود را رشد روزافزون بدهید.

بدوا اینجا طی چهار سر فصل فروشنده را به عنوان عضوی از واحد فروش بررسی می­کنیم لیکن در انتهای همین فصل برای فروشنده مباحث مفصلی داریم که دعوت می­کنم به مطالعه.

موقعیت اجتماعی فروشندگان در بازار

شوربختانه در جامعه امروز ما فروشندگان جایگاهی مناسب ندارند و بعضا به انتخاب خود فروشنده نشده­اند لذا حرفه خود را دوست ندارند. فروشنده­ای که مهمترین نقطه سازمان است نه تنها کار خود را دوست ندارد بلکه به علت دیدگاه غلط صاحبان کسب و کار مسیر رشد و آموزش و حمایت برایش در نظر گرفته نمی­شود و بعضا همه چیز به توانایی شخصی فروشنده سپارده می­شود. همه کارفرمایان در جستجوی فروشنده خوب و قابل هستند حال آنکه بهترین فروشنده را باید تربیت کرد نه اینکه در بازار جویندگان کار درخواست کرد. اغلب صاحبان کار بر این باورند که تغییر و جایگزین کردن پرسنل فروش ساده­ترین کار است ولی بنده با این مطلب از اساس مخالف هستم و مکرر بر ارزش­های فروشندگان و جایگاه پرارزش و حساس آنها صحبت خواهم کرد.

طی سطور قبل سعی بر شماردن ارزش­های فروشنده و جایگاه او در صنعت شد و در ادامه با دقت بیشتر ریز نکات جاری و ملزم برای فروشندگان را بررسی خواهیم کرد. دیدگاه اجتماعی بازار جاری امروز ما به فروشنده بسیار سنتی بوده و نیازمند اصلاح است، رسالت این کتاب اساسا همین تغییر دیدگاه است.

مقاله

خریدفروشفروشندهمشتری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *