امروزه در همۀ مشاغل رقابت پیچیدهتر و پویاتر شده است. در جهان صنعتی امروز مرزهای جغرافیا کمرنگ شده و مرزهای صنعت در حال برچیده شدن هستند. بازار مصرف گرا موجب شده طول عمر محصولات و حتی شرکتها در حال کاهش باشد. تجارت و تکنولوژی بهسرعت در حال تغییر و پیشرفت است. رشد رقابت نیز روبرو رشد است و عدم ثبات اقتصادی و سیاسی چنان ادامه دارد که گویی فضای رقابت با خودش نیز در حال رقابت است. شرکتها در حال مبارزه با ابعاد جدیدی از رقابت در بازار با یکدیگر هستند. شکستن موقعیتهای صلب قدیم و تبدیل به فضایی با بالاترین قدرت انعطافپذیری، سازگاری با شرایط و وضعیت های نامعلوم، بقا و ادامه فعالیت در شرایط سخت به نوبۀ خود نیاز به رویکردهای جدیدی دارد. چالاکی شرکت های کوچکتر و قدرت شرکت های بزرگتر چنان در رقابت با یکدیگر تلفات می دهند که گویی جنگی عزیم بطور شبانه روز حتی در ایام تعطیلات در کل این کره خاکی در جریان است.
رهبران تجاری امروزه با مسائل پیچیدهای در حوزه رقابت سروکار دارند و با تولید تکنولوژیهای جدید باید فراتر از وضعیت امروز بروند و در سطحی اساسیتر بدانند که چه چیزی برندگان را از بازندگان مشخص میکند. در ادامه پنج ضرورت جدید رقابت امروزی را بررسی میکنیم:
- رقابت در میزان یادگیری سازمانی (آموزش مستمر موضوع فصل آخر و دغدغه این نگارنده است)
- – رقابت در اکو سیستم (اعمالنفوذ اکوسیستمهای چند شرکتی و مافیاهای حاکم بر بازار)
- – رقابت در مرتبط کردن بازارهای فیزیکی و دیجیتال
- – تفکر و استفاده از ایدههای جدید
- – دستیابی به مقاومت در برابر عدم اطمینان
- رقابت در انواعانعطافپذیری (تولید، کیفیت، قیمت و انواع استراتژی های ارائه و حضور در بازار)