رقابت در بازار(بخش دوم)


به‌طور خلاصه منطق رقابت تغییر کرده است، رقابت از یک بازی قابل پیش‌بینی با رقبای ثابت تبدیل شده است به یک بازی پیچیده و به مراتب پویا که ابعاد مختلفی دارد. رهبرانی که این مسئله را درک کرده و سازمان‌های خود را مدام تجهیز می‌کنند، بهترین موقعیت برای پیروزی را در دهۀ آینده دارند.

برای رقابت باید آماده بود و کافی نیست که قوی باشید. برای رقابت در هر حوزه­ای باید آمادگی و قدرت و رشد خود را در آن حوزه توسعه دهید. و برای رقابت در ابعاد پیش بینی نشده باید بیش از حد قوی شوید. در زیر توضیحاتی از آماده بودن و قوی شدن و توسعه یافتن در ابعاد مختلف رو مرور می­کنیم ولی بر این باور هستیم که این توضیحات و مثال ها نه­تنها بی­انتهاست بلکه بی­زمان است و برای سال­های آتی حتما شامل تغییرات اساسی خواهد بود.

سالهاست که نه تنها یادگیری شخصی مورد توجه افراد نبوده و نیست، بلکه یادگیری سازمانی نیز مدت‌ زیادی مورد توجه سازمان‌ها نبود. شرکت‌ها می‌توانند با افزایش تجربه، هزینه‌های تولید حاشیه‌ای را با نرخ قابل‌ پیش‌بینی کاهش دهند. امکاناتی که شرکت‌ها برای رقابت در بازار در دهۀ بعدی به آن نیاز دارند، خودبه‌خود ایجاد نمی‌شود. بلکه رهبران باید با طراحی سازمان‌دهندۀ آینده آن‌ها را بسازند؛ مثلاً با ساختن حلقه‌های یادگیری مستقل، الگوریتمی، تلفیق هم‌افزایی انسان‌ها و ماشین‌ها و با بازاندیشی در نقش مدیریت و رهبری نقش مؤثری در این مسیر ایفا کنند.

برای رقابت با مافیاها باید تیم شوید و اکوسیستم خود را بسازید و هر روز قوی­تر شوید. تیم کاری کاملی از شراکت داشته باشید متشکل از زنجیره تامین، تولیدکنندگان، شبکه پخش و … روابط محکم ایجاد کنید با عاملان در هر دو طرف معامله، شامل مشتریان و تأمین‌کنندگان و کلیه فعالان بازار خود.

طیف وسیعی از سناریوها را تهیه کنید تا از قوی بودن استراتژی خود مطئن شوید و بدانید که ریسک‌ها پایدارند. از همکاران بالادستی و پائین­دستی جهت تهیه این سناریوها کمک بگیرید.

با تمام توان سازمانی تطبیقی بسازید که بتواند به‌سرعت با شرایط جدید سازگار شود و گزینه‌های جدید را شناسایی کند.  در بزرگ‌ترین موضوعاتی که اقتصادها و جوامع جهانی با آن روبه‌رو هستند، فعالانه مشارکت کنید تا به مجوز اجتماعی برای فعالیت دست‌یابید. حضور در ابعاد مختلف اجتماع نه تنها کمک به شهرت می­کند بلکه اعتبار ایجاد می­کند. حضور در مجموعه­های خیریه نه تنها موجب برکت کسب و کار است بلکه اعتبار می­آورد. شاید بهتر باشد قبل از رد شدن از موضوع رقابت در بازار به سوالات زیر برای خودتان پاسخ دهید:

  • آیا خود را برای رقابت در بازار کسب و کارتان آماده کرده‌اید؟
  • آیا رقابت را با تمام ابعاد در بازار کسب و کار خود شناسایی کرده­اید؟
  • آیا برای حوزه رقابت های آتی پیش­بینی دارید؟
  • آیا رقبای شما، شما را به عنوان رقیب می­شناسند؟

مقاله

بازاربازاریابیرقابت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *