بهبود کیفیت + کاهش قیمت


اگر همه صنایع شعارشان «بهبود کیفیت + کاهش قیمت» نبوده حتما جزو اهداف اصلی­شان بوده است. لیکن کمتر منجر به موفقیت و حصول نتیجه شده­ است لذا همیشه به شکل آرزو برایشان مانده است. چرایی این بی نتیجه بودن را باید در عدم شناخت زیربنایی کیفیت، تعریف و منظور از کیفیت، دیدگاه­های کیفی در تقابل با قیمت، بها و ارزش جستجو کرد. ابتدا کیفیت را بهتر ببینیم. کیفیت وجود ویژگی‌هایی است در محصول (ویژگی‌های کیفی) که نیازهای مشتری را پاسخ دهد تا رضایت مشتری را موجب شود. هدف، کیفیت بالاتر، ایجاد رضایت بیش‌تری در مشتری و انتظار درآمد بیش‌تر است. ایجاد ویژگی‌های بیش‌تر و بهتر کیفیت، مستلزم سرمایه‌گذاری و افزایش هزینه است. لذا از این زاویه تعبیر می­شود که کیفیت هزینه­بر موجب درآمد کمتر در گام اول است لیکن طی دراز مدت موجب ثبات درآمد و افزایش سود خواهد بود.

از زاویه دیگر کیفیت تعبیر عدم عیب و خطا در محصول یا خدمات است. عیب و خطا موجب ضایعات، تعمیرات و تعویضات، دوباره‌کاری و بعضا کار تکراری، مرجوعی و بدنامی، نارضایتی مشتری، شکایت، جریمه و از دست دادن مشتری می‌گردد و واضحا این‌ها هزینه‌آور هستند. بدین ترتیب، کیفیت بالاتر حاوی عیب و خطای کم‌تر و لذا هزینه‌ی کم‌تر است.

کیفیت فقط می‌تواند براساس عوامل آن تعیین گردد. کیفیت معیارهای متفاوتی دارد و این معیارها نه تنها بسته و مکان جغرافیایی متفاوت است بلکه با توجه به سرعت تغییرات تکنولوژی و اعتقادات دائما در حال تغییر هستند. افراد مختلف با معیارهای مختلف و به‌طور متفاوتی ارزش می‌گذارند لذا اندازه‌گیری اولویت‌های مشتری و بازنگری مستمر این اندازه‌گیری‌ها برای موفقیت در کیفیت و بعضا رقابت کیفیت مطرح است .

 لذا با انتخاب شعار کیفیت، حصول آن شدنی نیست، کیفیت را باید:

  • باید در اهداف بلند مدت سازمان تعریف کرد.
  • باید در مسیر هدف تعریف و پیاده­سازی شود.
  • باید با واحدهای مختلف کنترل کیفیت، تضمین کیفیت حفظ شود.
  • باید با آموزش­های کیفی ارتقا داد.
  • باید از کنترل و تضمین کیفیت محصول به مشتری‌گرایی سوق داد.
  • باید در ارتباطات پرسنل ایجاد کرد.
  • باید واقعی باشد

ژاپنی­ها معتقدند کار را بار اول درست انجام بده، بار دوم بهتر انجام بده. کیفیت یک برنامه یا درمان موقت نیست بلکه یک فرآیند است.کیفیت یک سفر مداوم به سوی تعالی است، تعالی سازمان یا فرد در تمام زوایا.

مقاله

بازارقیمتکسب و کارکیفیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *