بازارسازی و بازاریابی و بازارداری(بخش سوم)


و اما مقوله مهم بازارداری در کسب‌و‌کارها و نکته ای که کمتر به آن توجه شده است. این فعالیت پس از بدست آمدن مشتریان و خریدهای اولیه‌ی آنها مفهوم می‌یابد. بازارداری زمانی انجام می‌شود که واحد خدمات پس از فروش و CRM و باشگاه مشتریان برای حفظ و نگهداری مشتریان و افزایش مشتری از طریق مختلف از جمله روش معرفی توسط مشتریان قدیم (روش سینه به سینه) تلاش می‌کند.

برایان تریسی می‌گوید: قبل از آن که وارد دنیای کسب‌وکار و فروشندگی شوم فکر می‌کردم که مهمترین هدف یک کسب‌وکار کسب درآمد است، اما بعد از این که با فروشندگان حرفه‌ای دیدار داشتم و آموزش دیدم متوجه شدم بزرگ‌ترین و مهم‌ترین هدف یک کسب‌ و کار فقط و فقط حفظ و نگهداری مشتری است و نگهداری مشتری حتی بسیار مهم‌تر از خلق مشتری جدید است. طبق تحقیقات برآورد شده است که هزینه خلق مشتری جدید حدود 5 برابر بیشتر از نگهداری مشتری قدیم است.

بنابر این بر خلاف تصور بسیاری که بر این عقیده هستند که بزرگترین سرمایه هر کسب وکاری میزان دارایی و حساب بانکی آن کسب وکار است، در واقع این مشتریان هستند که بزرگترین سرمایه شما به عنوان صاحب یک کسب و کار بشمار می آیند، پس تا جایی که می توانید برای حفظ ونگهداری مشتریانتان تلاش کنید.

بازارداری فعالیتی ارزشمند جهت حفظ بازار ایجاد شده است.حفظ مشتریانی که طی فعالیت های گروه های مختلف بازاریابی و تبلیغات و … کسب شده است و تنها با برنامه ریزی منسجم و تیم کارآمد و دوره دیده مقدور می باشد. بازارداران باید شناخت لازم روی مشتریانشان داشته باشند تا بتوانند با آنها ارتباط برقرار کرده و رضایتشان را بعد از اولین خریدشان جلب کنند. لذا نیازمند دریافت اطلاعات شخصی مشتریان هنگام خرید بعلاوه نیاز اطلاعات دقیق از بازار می باشند.

در این نوشتار سعی بر این شد که با اصطلاحات و فرآیندهای بازار و انواع آن آشنا شوید تا بتوانید با بهترین روش، روند رو به رشد خود را پیش بگیرند و به موفقیت دست یابید. شناخت جامعه هدف و اطلاعات هرچه بیشتر از این اعضا این جامعه در کلیه فعالیت های ذکر شده در سطور قبل توضیح داده شد. بازاریابی و نقش خاص این مقوله در رشد کسب ‌و‌کارها ما را بر آن داشت تا این موضوع را به شکل یک فصل مستقل به نام بازاریابی در این کتاب خدمتتان عرضه کنیم.

آموزش ها

بازارفروشکسب و کارمشتریان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *